נקודות חן ושומות

לכולנו יש נקודות חן. רוב הזמן אנחנו חיים איתן בשלום. היחסים עולים על שרטון כאשר נקודת החן הופכת לגדולה מדי, ממוקמת במקום בולט או חלילה עוברת שינוי פתולוגי והופכת לנגע ממאיר.

נקודות חן, כתמי פיגמנטציה ונגעים עוריים ותת עוריים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות:

הקבוצה הראשונה היא קבוצת הנגעים השפירים. נגעים שפירים ככאלה, אינם דורשים בהכרח טיפול, והסרתם נעשית מסיבות אסתטיות או מטעמי נוחות. אלו יכולות להיות שומות בולטות, תגית עור (פלולה) או קרטוזה שומנית (סבוריאית). לעתים יש גם נגעים שפירים בולטים הממוקמים מתחת לעור, דוגמת ציסטות.

הקבוצה השנייה כוללת נגעים סרטניים או טרום סרטניים. כאשר מדובר בנגע ממאיר – גילוי מוקדם מציל חיים. ישראל נמצאת במקום שני בעולם בשכיחות של תמותה מסרטן העור – מלנומה.

עיקר ההשתדלות של המנתח היא שהצלקת שנשארת לאחר ניתוח להסרת נקודות חן תהיה הקטנה ביותר ככל שניתן, והמוסתרת ביותר. לעתים הדבר כרוך בשחזור ועיצוב מחדש של האזור המנותח.

למי מתאים הניתוח?

הנגעים החשודים עשויים להופיע בכל גיל. לפעמים זו נקודת חן חדשה או כזו הקיימת כבר שנים, ולפתע גדלה במהירות ומשנה צורה או צבע. לעתים זה עלול להיות גם ממצא תת עורי כמו ציסטה או ליפומה (רקמת שומן). כל שינוי שכזה מחייב בדיקה אצל רופא מומחה. כאמור – נגעים שפירים ניתן להסיר מסיבה קוסמטית.

הכנה לניתוח

לפגישת ההתייעצות יש חשיבות גדולה להצלחת הניתוח. במהלך הפגישה מקפיד ד"ר רסנר לרדת לעומקם של כל פרטי המקרה, ובעיקר הוא שם דגש על תחושותיהם ומאווייהם של המטופלים. לאחר בדיקה יסודית, הוא יציג בפנייך את האופציות הניתוחיות וביחד תקבלו החלטה משותפת לגבי יעדי הניתוח. כל זאת  – כדי שתתקבל התוצאה האופטימלית והרצויה ביותר.

מהלך הניתוח

הניתוח מבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית. לאחר הסרת הממצא, ייתפר האזור בתפרים פנימיים נספגים או בתפרים חיצונים או על ידי דבק עור מיוחד.

בנגעים גדולים במיוחד, הניתוח יכלול הסרה לכל אורך שכבות העור ואם נדרש, גם עיצוב של האזור המנותח. במידת הצורך, הנגע שהוסר נשלח לבדיקה פתולוגית. ישנם מצבים שבהם תתבצע הבדיקה הפתולוגית תוך כדי מהלך הניתוח, זאת – כדי להבטיח כריתה שלמה ומושלמת של הנגע.

שיעור הסיבוכים נדיר. מדובר בעיקר בסיבוכים מקומיים כגון דימום, זיהום, ושינויים הקשורים בצלקת. לעתים יש לבצע כריתה נוספת של הנגע, בהתאם לממצאי הבדיקה הפתולוגית.

החלמה

לאחר הניתוח מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת למשך מספר ימים, כדי לא לגרום לדימום או לפתיחת התפרים. מומלץ גם לא לחשוף את אזור הניתוח לשמש, כדי להימנע מפיגמנטציית יתר באזור הניתוח.